tisdag 6 december 2016

Sjätte december

Landet firade självständighetsdag och vi firade det med tända ljus, något gott att äta, tid att vila och tid att leka. Då jag la ut Edith för att sova måste jag stanna upp på trappan en stund för det var så tyst! Inte ett ljud hördes, inga bilar, inga lekande barn och inga hundar som skäller bara någon enstaka fågel. Had jag orkat skulle jag ha klätt på mig och tagit en lång promenad. Men just då var kaffebehovet större.

Och kaffe det lever jag på just nu! Vi har sedan förra veckans torsdag påbörjat någon sorts sömnskola för Edith. Vår annars så fantastiska glada och snälla tös sov så förskräckligt dåligt på nätterna att jag nog satt mera med ögonen uppe än låg med dem stängda. Tupplurerna på dagarna har inte varit något problem, förutom att hon alltid vaknade vid 45 min. Men nätterna gick från sisådär till blä! Tutten ploppade ut femtioelvatusen gången och Edith vaknade och klarade inte av att somna om utan tutt.

Frågade om råd vid rådgivningen men fick tyvärr inte mycket hjälp därifrån (mycket besviken). Men ett papper med en sömskola fick jag och efter att vi i två veckor väntade ut denna fas (i hopp om att det skulle bli bättre) så fick vi nog! 
Så vi bestämde oss för att göra detta, gjorde upp en plan på hur vi går tillväga under natten och så tog vi mod till oss och satte igång. Så mycket sämre kunde det inte bli tyckte vi så vi hade inget att förlora.

Det blev mycket på en gång för lillen men varför inte ta den hårda smällen nu istället för lite i gången. Och klart vi lyssnade och följde med hur Edith reagerade och skulle vi märka att hon inte alls klarade av så fick vi backa lite med planen.

Vi flyttade Edith till eget rum, tyckte vi hade stört varandra de senaste veckorna. Tutten som var den stora boven slängde vi! Och vi gjorde också ett försök att få bort matandet på natten. Mjölken hade hon den senaste veckan ätit kring 04 men märkte att hon säkert skulle klara sig utan och att Edith mest åt för att hon blivit van med det. Då natt ett började hade vi en flaska mjölk redo ifall hon visade tydliga tecken på hunger. 

Så vi är igång och kämpar på och skall berätta lite hur det gott. Men först lite mera kaffe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar