söndag 10 oktober 2010

Surdeg av vete och grekiskt lantbröd

Har prövat på att laga min egen surdeg. Enkelt men tidskrävande.Receptet kommer såklart från den nya kokboken, One more slice. Det tar fyra dagar att gör en surdeg men slutresultate blir ett mycket gott bröd. Här kommer receptet.

Dag 1:


2 dl ljummet vatten
2,5 dl vetemjöl
1 msk flytande honung

Vispa vatten, mjöl och honung till en slät massa. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 2 dygn.


Dag 3:


1 dl ljummet vatten
1,5 dl vetemjöl

Tillsätt vatten och mjöl under dag 3, vispa massan slät igen. Täck med plastfolie och låt burken stå i rumstemperatur i 1 dygn.

Dag 4:


1 dl ljummet vattten
1,5 dl vetemjöl

Tillsätt vatten och mjöl under dag 4, vispa massan slät. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 1 dygn.



Så har du en surdeg. Jag använde surdegen för att göra ett grekiskt lantbröd. Slutresultatet blev två STORA bröd som smakade smakskens. En hård skorpa utanpå och mjuk och god inuti. Surdegen ger brödet en speciell och god smak.




4 kommentarer:

  1. Det ser helt underbart ut! Kan man få instruktioner till hur man bakar lantbrödet också? :)

    SvaraRadera
  2. Hur gör man sedan då man ska baka brödet? Och vad ska man göra om man vill hålla degroten "vid liv"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här receptet använde jag senast jag gjorde http://www.leila.se/levainbrod/recept/brod/index1,32.htm?id=3727

      Sen är jag själv lite osäker på hur degroten skall hållas vid liv. Men här är några länkar med tips.
      http://www.arla.se/recept/grundrecept-till-surdeg/
      http://www.leila.se/husmorstips/surdeg/index1,106.htm

      Lycka till! :)

      Radera
  3. Nåja, nu har jag satt igång surdegen, får se vad det blir ;)

    SvaraRadera